Kulttuuriyhdistys Valsa on taiteen ja kulttuurin tekijöiden yhteisö.
Avoin ja turvallinen, matalan kynnyksen vapaa tila.

Kulttuuriyhdistys Valsa ry. on vapaaehtoisvoimin toimiva, voittoa tavoittelematon ja yleishyödyllinen yhteisö. Meille tärkeintä on omaehtoisen taiteen tekemisen ja kulttuuritoimijuuden tukeminen. Taidetta syntyy tekemällä – me kannustamme juuri siihen – taiteen tekemiseen.

"Kulttuuri kukoistaa silloin, kun ihmiset ymmärtävät sen omaehtoisuuden  ja heille annetaan myös tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa ja kokeilla."

- Rovaniemen kaupungin kulttuuriohjelma 2021–2025

Valsan ydintehtävä on aurata maaperää sekä avartaa näköaloja taide- ja kulttuurialojen ammattilaiseksi kasvamiselle Arktisessa pääkaupungissa. Teemme työtä luovien alojen ammattimaista toimintaa ja toimijuutta tukevien rakenteiden kehittymisen edistämiseksi. Toimintamme mahdollistaa jäsenillemme työtilojen lisäksi vertaistukea, -oppimista ja ammatillista verkostoitumista, sekä alustan taideprojektien ja kulttuurituotantojen rahoitusten hakemiselle.

Valsa on Rovaniemen eri taiteenalojen yksilöitä ja yhteisöjä yhdistävä silta, yhteenkokoava liima. Useat aktiiviset valsalaiset toimivat myös muissa yhteisöissä tuottaen rajapintoja ja synergiaa Rovaniemen kulttuuririhmastoon.

Valsan jäsenet edustavat luovien alojen kirjoa laajasti valokuvaajista sanataiteilijoiden kautta koruseppään. Galleria Värinän toiminnan kautta yleisölle näkyvimmäksi osaksi on muodostunut kuvataiteen eri lajit, mutta Valsa kattaa sisäänsä paljon muutakin.

Toteutamme Rovaniemen kulttuuriohjelmaa toimimalla paikallisten verkostojen lisäksi myös valtakunnallisesti ja teemme yhteistyötä monenlaisten eri toimijoiden kanssa.

Merkittävin sidosryhmämme ovat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opiskelijat. Huomattava osa jäsenistöstämme onkin sieltä kotoisin. Haluamme toiminnallamme näyttää esimerkkiä omahtoisen taiteen tekemisen kantokyvystä ja pohjoisen kulttuurin elinvoimasta - sekä kannattelevana taideyhteisönä että sen valovoimaisina ja rohkeina edustajina.

Valsa on paikka,
minne voi saapua ilman
agendaa – täällä
niitä syntyy.

Valsalla on tilaa
kohdalta itsensä ja
löytää kaltaisensa.

Valsalaisuuteen
mahtuu monenlaista
ihmisyyttä.

Noudatamme
turvallisemman
tilan periaatteita.

Valsalaiseksi?

Joukkoomme ovat tervetulleita sekä taiteen- ja kulttuurin harrastajat, että ammattilaiseksi haluavat. Tahto ja asenne merkitsevät meille enemmän, kuin aikaisemmat meriitit, sillä luova ja avoin mieli oppii ja kehittyy. Mestaruus syntyy tekemällä.

Jäsenedut:

• Mahdollisuus osallistua Valsan toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon, yhteisiin tapahtumiin sekä virkistystoimintaan
  • Mahdollisuus hyödyntää Valsan sisäistä tietoa ja kokemusta sekä ulkoista tunnettuutta muun muassa apuraha- ja näyttelyhakemuksissa
  • Mahdollisuus verkostoitua yhteistyökumppaniemme kanssa (mm. Korundi/Rovaniemen taidemuseo, Lapin taiteilijaseura, Sanaseura, Rovaniemen Seta)
  • Mahdollisuus päästä osaksi tukevaa, kannustavaa vertaisyhteisöä, jossa kasvaa ja oppia
  • Mahdollisuus vuokrata työtilaa tilojen salliessa
  • Mahdollisuus järjestää tapahtumia jäsenhintaan Galleria Värinässä sekä muun toiminnan salliessa hyödyntää tilaa lyhytaikaiseen työskentelyyn
  • Mahdollisuus lainata Valsan kalustoa (videotykki, aktiivikaiutin, tulostin/skanneri, työkalut) sopimusta vastaan

Valsan jäsenet saavat myös ensimmäisten joukossa tiedon Värinän ja Väreen vapaista näyttelyajoista.

Jäsenmaksu:

50€ / vuosi, mahdollisuus maksaa kahdessa osassa. Valsa lähettää maksuohjeen jäseneksi hyväksymisen jälkeen.