Galleria Värinä

Matalan kynnyksen taidetila

Galleria Värinä on kulttuuriyhdistys Valsan vapaaehtoisvoimin ylläpitämä taiteilijalähtöinen galleria Rovaniemellä. Värinän tavoitteena on tarjota niin paikallisille kuin vieraileville taiteilijoille ensisijaisesti edullinen, mutta myös laadukas tila näyttelyille ja projekteille.

Sijainti Valsan toimiston ja työhuoneyhteisön yhteydessä sekä vapaaehtoisvoimin järjestetty näyttelyvalvonta ovat tuoneet Värinälle maineen tuttavallisena ja helposti lähestyttävä kaupunkitilana. Kodikasta tunnelmaa ovat kehuneet niin näyttelyvieraat kuin taiteilijatkin.

Kenelle?

Vuosikymmenen varrella Värinässä näyttelyitä ovat pitäneet monenlaiset tekijät taidekentän vasta-alkajista etabloituneisiin ammattitaiteilijoihin. Värinässä on nähty mm. useita ensimmäisiä yksityisnäyttelyitä, Valsan jäsenten yhteisnäyttelyitä, kuratoituja näyttelysarjoja, luonnoskirjanomaisia teoskokonaisuuksia sekä runsaasti erilaisia tapahtumia ja työpajoja. Osana Koneen säätiön tukemaa Kuumempaa hottia -näyttelysarjaa galleria edelliset tilat muuntuivat jopa pakohuoneeksi.

Ansioluetteloa tärkeämpää on alusta saakka ollut näytteilleasettajan usko omaan tekemiseensä, kuitenkaan liiaksi joustamatta tasokkaasta taidekokemuksesta myös kävijälle.

Uusi Värinä & ikkunagalleria Väre

Valsa muutti uusiin tiloihin Rovaniemen kauppatorin kupeeseen kesäkuussa 2024, uusiin tiloihin rakentui myös uudistunut Galleria Värinä, sekä uusi ikkunagalleria Väre, joiden avajaisia vietetään 9.8.

Uusi katutasossa sijaitseva tila on pinta-alaltaan noin 24m² , ripustettavaa seinäpintaa löytyy kolmeen ilmansuuntaan, etualaa hallitsee suuri näyteikkuna. Edellisten tilojen tunnelmaa on pyritty säilyttämään lautaseinillä, jotka muodostavat tilan suurimman yhtenäisen seinäalan. Lautaseinään on mahdollista ripustaa vapaasti haluamallaan tavalla, joka mahdollistaa haastavampienkin teosten esillepanon. Kahdelle muulle seinälle ripustus on mahdollista ensisijaisesti ripustuskiskojen avulla.

Näytteilleasettajan käytettävissä on lisäksi kahdeksan erikokoista mustaa veistosjalustaa, joita on mahdollista käyttää myös tilallisina elementteinä.

Rovaniemen galleriakentän uusin tulokas, puolitoistaneliöinen ikkunagalleria Väre, mahdollistaa taiteen tuomisen torikansan iloksi hyvin matalalla kynnyksellä. Suljettuun tilaan on ikkunanäkymä kahdesta suunnasta, jonka vuoksi Väre soveltuukin erityisen hyvin tilallisille teoksille tai teoskokonaisuuksille. Värinän tavoin myös Väreessä on käytössä kiskoripustus, joten myös perinteisemmän pienoisnäyttelyn järjestäminen onnistuu halutessaan. Vapaana ollessaan myös Värinän veistosjalustat ovat käytettävissä. Tila on valaistu ja näin ollen yleisölle avoin ympäri vuorokauden.

Hinnasto

Galleria Värinä

Värinän vuokrahinta koostuu erikseen kiinteästä tilavuokrasta ja mahdollisesta valvontamaksusta, jolloin lopullinen hinta määräytyy valvonnantarpeen mukaan. Ensisijaisena toiveena on, että näytteilleasettaja vastaa valvonnasta itse. Niiltä ajoilta kun oma valvonta ei ole mahdollista, voimme järjestää valvonnan vapaaehtoisvoimin hintaan 15€/pv. Galleria tilittää valvontamaksut suoraan näyttelyn valvojille.

Näyttelyaika on 3vk/15 näyttelypäivää, galleria on avoinna ti-la klo 14-18.

Myynneistä peritään 15% suuruinen provisio.

Tilavuokra: 300€ (sis. ripustustarvikkeiden laina, 10kpl A3-näyttelyjulisteita, sosiaalisen median markkinointi ja avajaiset, tarjoiluina kahvi & tee)

Valvonta: 15€/pv (225€/15pv)

Myyntiprovisio: 15%

Ikkunagalleria Väre

Suljettuna tilana Väre ei vaadi valvontaa, joten näyttelystä peritään ainoastaan tilavuokra ja mahdollisista myynneistä provisio. Väreen näyttelyt ovat esillä yhtäjaksoisesti kolmen viikon ajan.

Tilavuokra: 80€ (sis. ripustustarvikkeiden laina, sosiaalisen median markkinointi)

Myyntiprovisio: 15%

Värinän ja Väreen vapaita aikoja voi tiedustella sähköpostitse osoitteesta info.galleriavarina@gmail.com tai yhteydenottolomakkeemme kautta.