Galleria Värinä

Matalan kynnyksen taidetila

Galleria Värinä on kulttuuriyhdistys Valsan vapaaehtoisvoimin ylläpitämä taiteilijalähtöinen galleria Rovaniemellä. Värinän tavoitteena on tarjota niin paikallisille kuin vieraileville taiteilijoille ensisijaisesti edullinen, mutta myös laadukas tila näyttelyille ja projekteille.

Sijainti Valsan toimiston ja työhuoneyhteisön yhteydessä sekä vapaaehtoisvoimin järjestetty näyttelyvalvonta ovat tuoneet Värinälle maineen tuttavallisena ja helposti lähestyttävä kaupunkitilana. Kodikasta tunnelmaa ovat kehuneet niin näyttelyvieraat kuin taiteilijatkin.

Kenelle?

Vuosikymmenen varrella Värinässä näyttelyitä ovat pitäneet monenlaiset tekijät taidekentän vasta-alkajista etabloituneisiin ammattitaiteilijoihin. Värinässä on nähty mm. useita ensimmäisiä yksityisnäyttelyitä, Valsan jäsenten yhteisnäyttelyitä, kuratoituja näyttelysarjoja, luonnoskirjanomaisia teoskokonaisuuksia sekä runsaasti erilaisia tapahtumia ja työpajoja. Osana Koneen säätiön tukemaa Kuumempaa hottia -näyttelysarjaa galleria muuntui jopa pakohuoneeksi.

Ansioluetteloa tärkeämpää on alusta saakka ollut näytteilleasettajan usko omaan tekemiseensä, kuitenkaan liiaksi joustamatta tasokkaasta taidekokemuksesta myös kävijälle.

Värinän tulevaisuus

Valsa muuttaa kesällä 2024, eikä galleriatoiminnan jatkosta ole vielä varmuutta.

Emme siis ota enää vastaan näyttelyhakemuksia nykyiseen tilaan, mutta kuulemme silti mielellämme uusista, mielenkiintoisista näyttelyprojekteista ja muista ideoista. Voit olla meihin yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta.

Uusien tilojen löydyttyä ilmoitamme jälleen avoimista näyttelyhauista Valsan sosiaalisessa mediassa ja nettisivuilla sekä annamme tarkempia tietoja gallerian tiloista ja vuokrista.

Muutoksista huolimatta takaamme, että Värinän kynnys tulee jatkossakin olemaan matala sekä vieraille että taiteilijoille.